Logotyp

Arbetsförmedlingens logotyp består av en symbol och en ordbild. Vi ska primärt använda hela logotypen. Sekundärt, om det inte går för att ytan är för liten, så använder vi endast symbolen. Viktigt är då att avsändaren är tydlig genom att hela logotypen visas i sidfoten eller att Arbetsförmedlingen står utskrivet någonstans på sidan, etc. Exempel där vi endast använder symbolen är i våra platsannonser.

Om ytan är för liten för hela logotypen och avsändaren blir otydlig med endast symbolen – kontakta oss för hjälp i slack-kanalen #digi

Ladda ner de olika logotyperna genom att högerklicka på ordbilden och välj "Spara bild som…"

Prioriterad ordning för användning av logotypen

Arbetsförmedlingens logotyp finns i två varianter.

1. Logotyp (primär/sekundär)

På arbetsformedlingen.se är måtten 312x39 för desktop och 289x35 för mobil.

Primär logotyp:  profilblå ordbild för vit/ljus bakgrund.

Sekundär logotyp: vit ordbild för profilblå/mörk bakgrund.

2. Symbol

Varianter av logotyper

1. Titellogotyp (primär/sekundär)

Vi använder titellogotyp för tjänster/interna system vars namn eller funktion är viktigare att lyfta än Arbetsförmedlingen. Exempel där titellogotyp används är för Vis, Företagsregistret, Digitalportalen och Tajma. Titellogotyp finns i två olika varianter:

Primär titellogotyp:#333 ordbild för vit/ljus bakgrund.

Sekundär titellogotyp: vit ordbild för profilblå/mörk bakgrund.

2. Sociala medier

I sociala medier använder vi symbolen på profilblå bakgrund.

3. Poddar

Vi har två olika poddikoner: “Jobbpodd” (för Arbetssökande) och “Arbetsgivare” (för Arbetsgivare)

4. Mobilappar

Vår primära app, “Mina sidor”, har symbolen på profilblå bakgrund. Andra appar (Platsbanken) har symbolen på vit bakgrund.

Placering och storlek

Logotyp primär får inte vara mindre än 256 pixlar bred för att den ska vara fullt läsbar. Den ska alltid omfattas av en frizon till annan grafik eller text som motsvarar storleken på symbolen. Titellogotyp och symbol får ha en frizon av minst halva storleken av cirkeln i symbolen.

5. Animerad logotyp

Vid animering – som t.ex. film och webbinarier – kan en animerad logotyp användas i introt där först två cirklar skapar symbolen som sen byggs på med ordbilden så hela logotypen formas. Det kan göras på mörk eller ljus bakgrund. Om en animerad logotyp används i introt så är alltid avslutande logotyp statisk.